بتونیر و یا ملات ساز یکی از تجهیزات اصلی در ساختمان سازی به شمار می رود. وظیفه این دستگاه همانطور که از نامش پیداست ترکیب شن، ماسه ، سیمان، آب و نهایتا ساخت بتن است. بتونیرها در ظرفیت های مختلف از 50 لیتر تا 1000 لیتر موجود هستند. که از بین این موارد بتونیرهای 300 لیتری تک فاز برقی به دلیل در دسترس بودن برق شهری و ابعاد مناسب که امکان حمل نقل آن را سهولت می بخشد، پر کاربرد هستند.
بتونیر 300 لیتری سهند مدل 1222 مجهز به گیربکس حلزونی بهکار اصفهان، الکتروموتور الکو ایرانی درجه یک و با شاسی درجه یک سهند یکی از انواع آن است.

شاسی و دیگ

ورق3میل،پایه های ارگونومیک، چرخدار

به لحاظ فنی جنس دیگ بتونیر به دلیل برخورد سنگ دانه هی سایشی بهتر است از فولاد ضد سایش ساخته شود اما در ایران به دلیل ملاحظات اقتصادی از فولاد نرمه ساخته می شود. به همین دلیل ضخامت ورق فولاد نرمه اهمیت ویژه ای در استقامت و طول عمر بتونیر و همچنین قیمت تمام شده آن دارد. بهتر است ضخامت ورق دیگ کمتر از 2 میل نباشد. هرچند به لحاظ قیمت بتونیر با ورق دیگ 2 میل ارزانتر است اما طول عمر آن به صورت چشمگیری کاهش می یابد و دیگ دچار سوراخ و نشتی می گردد.دیگ میکس بتن در بتونیر سهند مدل 1222 از ورق فولادی نرمه با ضخامت 3 میلیمتر ساخته می شود.
در طراحی و ساخت شاسی بتونیر سهند پایه ها کوتاه تر انتخاب شده تا علاوه بر استقامت و حفظ تعادل بیشتر دیگ،کاربر در زمان بارگیری و تخلیه دسترسی آسان تری داشته باشد.ضخامت قوطی های به کار رفته و کیفیت جوشکاری شاسی به نحوی است که بدنه بتونیر در جابجایی های مداوم دستگاه استقامت بالایی داشته باشد. علاوه بر وزن دیگ، شاسی باید تحمل محتوای ضمن بارگیری را در دراز مدت داشته باشد و به همین جهت استحکام آن اهمیت ویژه ای دارد. به همین منظور بلبرینگ و تمام قطعات شاسی بتونیر سهند، نو و درجه یک انتخاب می شوند. به منظور حمل آسان و کاهش فشار بر روی استراکچر دو چرخ در بدنه بتونیر سهند مدل 1222 در نظر گرفته شده است.

دنده کمر

دندانه های دور دیگ برنجی و ضد سایش

انتقال نیروی محرک موتور به دیگ از طریق دنده هایی که بر روی شاسی و یا زیر آن قرار گرفته است صورت می پذیرد.مزیت نوع دنده کمر به دنده زیر اینست که دنده ها فشار کمتری تحمل می کنند و سرویس و نگهداری آن آسان تر است. دنده در بتونیرهای دنده زیر چون فشار زیادی تحمل می کنند از جنس فولاد هستند و قیمت زیادی بر محصول نهایی تحمیل می کنند.در نوع دنده کمر عموما دنده ها چدنی انتخاب می شوند. در شاسی سهند به جهت بالا بردن طول عمر دستگاه از دنده های چدنی ضد سایش با استقامت بالا استفاده شده است.

الکتروموتور الکو ایرانی

15 آمپر، 3 اسب بخار با توان 2.2 کیلووات

الکتروموتور تکفاز الکو ساخت شهر صنعتی سمنان و یکی از شناخته شده ترین موتورها به منظور استفاده در ابزار آلات ساختمانی است. مزیت دینام الکو در نوع سیم بندی، کیفیت سیم و راندمان آن است که نهایتا به موتوراجازه راه اندازی در آمپر پایین را می دهد.
شاید مهمترین مزیت بتونیر سهند مدل 1222 جریان راه اندازی پایین موتور باشد.اگر فاصله ما تا پریز برق زیاد باشد با افت ولتاژ مواجه هستیم در این حالت تنها الکتروموتور های ایرانی که جریان راه اندازی پایینی دارند می توانند شروع به کار می کنند. الکتروموتور های چینی درجه یک در این شرایط استارت نمی خورند.

گیربکس بهکار

دندانه ها آلیاژ برنز و ضریب تبدیل 48

گیربکس حلزونی VF86 ساخت بهکار اصفهان دارای راندمان بالا و حداقل لرزش و اتلاف انرژی است .
ضریب تبدلی 48 به 1 به معنای اینست که در قبال هر 48 چرخش شفت ورودی گیربکس شفت خروجی یک دور می چرخد. رنج ضریب تبدیل در گیربکس حلزونی بین 30 تا 100 می باشد. هرچه ضریب تبدیل بالاتر باشد سرعت شفت خروجی پایین تر است.ضریب 48 به 1 با توجه دندانه های دور کمر دیگ استاندارد است.
جنس دندانه های گیربکس در بتونیر سهند مدل 1222 از آلیاژ برنز و ضد سایش(دنده برنجی) است. چنانچه برای کاهش هزینه ها از گیربکس با دندانه های چدنی استفاده کنید قطعا زیر فشار بار خورد خواهد شد. دقت داشته باشید متاسفانه دیده شده به منظور کاهش هزینه های تمام شده بتونیر، گیربکس مستهلک رنگ شده به عنوان نو بر روی دستگاه قرار می دهند که تنها راه تشخیص آن بررسی دندانه های داخلی گیربکس و چک کردن آن است.