میکسر های بتن با ظرفیت کمتر از 500 لیتر را بتونیر می نامند. بتونیر وظیفه مخلوط کردن مصالح و تهیه بتن در حجم کم را برعهده دارد و آن را ملات ساز و یا مخلوط کن بتن نیز می نامند.
بتونیر سهند مدل 1522 دنده کمر با بارگیری فرمان گیربکسی و دارای الکتروموتور تک فاز بارلی (BARELY) و گیربکس حلزونی بهکار است. سایر ویزگی های بتونیر سهند مدل 1522 عبارتند از:

  • دیگ 300 لیتری با ضخامت ورق 3 میلمیتر
  • مکانیزم گردش دیک از نوع دنده کمر
  • جنس دندانه های دور دیگ آلیاژ برنج
  • شاسی مستحکم دارای دو چرخ پیکانی
  • توان الکتروموتور 2.2 کیلووات
  • قدرت الکتروموتور 3 اسب بخار
  • سرعت الکتروموتور 1400 دور در دقیقه
  • گیربکس حلزونی بهکار ساخت اصفهان
  • دنده های گیربکس پهن و از جنس آلیاژ برنز
در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با بتونیر سهند مدل 1522 ارائه شده است.

مکانیزم گردش دیگ بتونیر سهند مدل 1522

تغییر زاویه دهانه دیگ توسط فرمان وگیربکس

اگر با کمی دقت به تصویر شاسی بتونیر نگاه کنید و مسیر شفت خروجی گیربکس را دنبال کنید تا حد زیادی متوجه نحوه تغییر زاویه دهانه دیگ می شوید. در واقع کاربر با چرخاندن فرمان، شفت ورودی گیربکس را به حرکت در می آورد، گیربکس با ضریب تبدیل 48 به 1 نیروی ورودی را به شفت خروجی منتقل می کند و با 48 برابر کردن نیرو بخشی از شاسی بتونیر را که دیگ بر روی آن سوار شده است را به حرکت در می آورد و دهانه دیگ در راستای عمودی حرکت می کند .
وقتی دهانه دیگ در زاویه دلخواه کاربر قرار گرفت، اگر گیربکس به درستی عمل کند، با رها کردن فرمان دیگ در همان زاویه ثابت می ماند. دلیل این مسئله خاصیت برگشت ناپذیری گیربکس حلزونی است. به عبارتی با حرکت فرمان دهانه دیگ به حرکت در می آید ولی با حرکت شفت خروجی به دلیل زاویه خاص دندانه های گیربکس حلزونی VF86 ، شفت ورودی نمی تواند به عقب برگردد و دهانه بتونیر تغییر وضعیت نمی دهد. اینجا اهمیت کیفیت دنده های داخلی گیربکس مشخص می شود و اگر جنس ضعیفی کار شده باشد زیر فشار خورد می شود.
البته پایه ها در شاسی بتونیر سهند کوتاه تر از سایر نمونه ها طراحی شده است. پایه های کوتاه تر امکان دسترسی آسان کاربر را در زمان بارگیری و تخلیه فراهم آورده و تغیر زاویه دهانه دیگ را محدود تر می کند و این به معنای طول عمر بیشتر دستگاه است.
دو نمونه طرح اختلاط بتن (میزان شن، ماسه، سیمان و آب در هر نوبت بارگیری) در بتونیر 300 لیتری را می توانید در انتهای این صفحه مشاهده نمایید.

مکانیزم بارگیری بتونیر سهند مدل 1522

انتقال قدرت الکتروموتور به دیگ توسط دنده کمر

بعد از بارگیری دیگ بتونیر، نوبت به مخلوط شدن مصالح می رسد. در بتونیر های مختلف مکانیزم به حرکت در آوردن دیگ متفاوت است. در نوع دنده زیر دندانه ها در زیر دیگ قرار می گیرند که به دلیل وزن بالا باید جنس دندانها فولادی باشد که چندان مقرون به صرفه نیست. اما در نوع دنده کمر دندانه ها دور دیگ قرار می گیرند و چون فشار کمتری را تحمل می کنند می تواند از جنس چدن باشند.
در بتونیر سهند مدل 1522 انتقال قدرت الکتروموتور به دیگ از نوع دنده کمر است. دندانه ها در بتونیر سهند مدل 1522 از آلیاژ چدن استفاده شده است و انتقال قدرت از شفت الکتروموتور به دنده هایی که دور کمر دیگ قرار گرفته توسط فولی، تسمه و دنده استراکچر صورت می پذیرد.
سرعت چرخش شفت الکتروموتور 1400 دور در دقیقه و سرعت چرخش دیگ به طور میانگین حدود14 دور در دقیقه است. به این ترتیب ضریب تبدیل مجموعه دنده ها و فولی 100 به 1 می شود. به عبارتی به ازای 100 دور چرخش شفت الکتروموتور دیگ 1 دور کامل می چرخد. در دیگ های 300 لیتری به منظور مخلوط شدن کامل مصالح ،به صورت تقریبی به 20 دور چرخش نیاز داریم. به عبارتی هر نوبت تهیه بتن در حدود 1 دقیقه و 30 ثانیه زمان نیاز دارد.البته معیار اصلی اندازه ها در تهیه بتن بر عهده تکنسین با تجربه که در کارگاه ساختمانی مسئولیت دارد، می باشد.

الکتروموتور بتونیر سهند مدل 1522

دینام تک فاز بارلی ( BARELI MOTOR)

نوع موتور محرک در میکسر بتن بر اساس ظرفیت دیگ بتونیر تعیین می شود. در ظرفیت های بیشتر از 500 لیتر نیاز به موتور سه فاز و چنانچه برق صنعتی در دسترس نباشد نیاز به موتور های دیزلی و یا بنزینی داریم. در بتونیر هایی که ظرفیت دیگ 300 لیتر و کمتر باشد الکتروموتور تک فاز به دلیل در دسترس بودن برق شهری اقبال بیشتری دارد.البته در صورت عدم دسترسی به برق می توان موتور های بنزینی با قدرت معادل را جایگزین کرد.
در بتونیر سهند مدل 1522 دینام تک فاز بارلی با توان 2.2 وات و قدرت 3 اسب بخار به کار گرفته شده است. آنچه در پلاک موتور بارلی توجه ما را به خود جلب می کند حداکثر جریان مجاز و یا به عبارتی حداکثر جریان مورد نیاز در زمان راه اندازی است. حداکثر جریان مجاز در دینام های ایرانی 13 و یا 15 آمپر است در حالیکه در دینام بارلی 17.8 آمپر است. پس اگر فاصله منبع برق شما تا محل بکارگیری بتونیر زیاد است باید توجه داشته باشید که ممکن است الکتروموتور بارلی استارت نخورد و راه اندازی نشود.زیرا در مسیر کابل کشی با افت ولتاژ مواجه هستیم و کاهش 10 درصد ولتاژ می تواند گشتاور راه اندازی را تا 20 درصد تقلیل دهد و اجازه ندهد دینام استارت بخورد و یا به دور نامی خود برسد. اما اگر مشکل فاصله کابل کشی نداشته باشید به لحاظ راندمان و قدرت بارلی یک گزینه عالی محسوب می شود. نکات دیگر قابل توجه در پلاک دینام بارلی، وزن دینام و نشان CE به معنای “مورد قبول اروپا” ست . در الکتروموتور های 40 کیلوگرمی و کمتر سیم بندی به مقدار کافی صورت نگرفته است و موتور مناسب استفاده در دراز مدت نمی باشد.

الکتروموتور بتونیر بارلی با قدرت 3 اسب بخار

گیربکس حلزونی بتونیر سهند مدل 1522

گیربکس حلزونی VF86 بهکار اصفهان

گیربکس حلزونی به کار رفته در بتونیر سهند مدل 1522 ساخت شرکت بهکار اصفهان است. گیربکس بهکار با ضریب تبدیل 48 به 1 و دارای خاصیت قفل شوندگی است. جنس دندانه های داخلی گیربکس از اهمیت ویژه ای برخوردار است . گیربکس هایی که دندانه چدنی دارند زیر فشار بار دندانه خورد می کنند و به سرعت باید تعویض شوند.جنس دندانه های گیربکس بتونیر سهند مدل 1522 از آلیاژ برنز ساخته می شود که با توجه به رنگ آن با نام دنده برنجی شناخته می شود.

گیربکس حلزونی VF86 بهکار ساخت اصفهان مخصوص بتونیر 300 لیتری